“Ik ben sinds april bij MZA werkzaam als productspecialist. Ik houd mij bezig met het doorontwikkelen van MijnZorgApp, waarbij ik continu op zoek ben naar verbeteringen die kunnen worden doorgevoerd. Ik probeer nieuwe gebruikers zo snel en effectief mogelijk op gang te helpen. Zodat zij de app zonder belemmeringen kunnen gebruiken. Ik heb regelmatig contact met klanten, gebruikers en ontwikkelaars. Zo leer ik elke partij goed kennen en kan ik goed inschatten wat de verschillende wensen en mogelijkheden zijn. Ik vind het belangrijk dat de gebruikers van de app adequaat worden bijgestaan.”
Waarom heb je gekozen voor deze functie?
“Ik ben afgestudeerd als Oefentherapeut Mensendieck en heb twee jaar in de praktijk gewerkt. Gedurende de opleiding kwam ik erachter dat er een behoorlijke digitale verschuiving plaatsvindt in de zorg. Ik geloof erin dat o.a. e-Health hierin een dominante rol speelt. Het zorglandschap verandert de laatste jaren zo snel dat hier veel kansen liggen. Kansen om de zorg op een kwalitatieve manier, met behulp van online diensten te verbeteren. Toen ik las over de functie van productspecialist voor MZA waarin ik ook nog mijn expertise als zorgverlener kwijt kan en bij kan dragen aan vernieuwing in de zorg was ik direct enthousiast. Binnen dit bedrijf wordt gewerkt aan een oplossing die naast een functioneel belang ook een maatschappelijk belang heeft in de gezondheidszorg: bijdragen aan het leveren van effectieve zorg.”
Ontwikkelingen zorgmarkt
“Zoals ik al eerder benoemde verandert het zorglandschap continu, dat is ook logisch. Er komt steeds betere en nieuwe kennis beschikbaar waardoor het genoodzaakt is om te blijven veranderen. Om als zorgverlener goede zorg te blijven leveren, kan een andere manier van behandelen of het online ondersteunen van een bestaande behandeling de oplossing zijn. We moeten er scherp op zijn zijn dat door deze ontwikkelingen de cliënt niet uit het oog verloren wordt. Het moet juist zo zijn dat de relatie en het persoonlijk contact tussen cliënt en zorgverlener door een nieuwe werkwijze wordt bevorderd. De cliënt moet centraal staan in de zorg. ”
Rol MZA en HWO
“Om de rol van MZA te kunnen uitleggen is het belangrijk om te weten wat e-Health is. e-Health gaat over digitale toepassingen in de zorg: het gebruik van informatie- en communicatietechnologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Gebruikers van de app kunnen zorg aanbieden die extra op maat is doordat de cliënt hiermee meer mogelijkheid krijgt tot zelfmanagement. MZA heeft een ondersteunende functie waarbij de cliënt primair zelf verantwoordelijk is voor zijn gezondheid en dit actief afstemt met de zorgverlener. MZA ondersteunt bij het online beschikbaar stellen van content en ondersteuning waarbij de therapeut en de cliënt aan de knoppen zitten. Voor de cliënt is deze vorm van e-Health prettig. Wanneer de cliënt thuis komt na de behandeling kan de cliënt de ontvangen informatie nogmaals horen en lezen om het beter te begrijpen en toe te kunnen passen voor zijn of haar herstel.” M.a.w. de cliënt kan op een toegankelijke manier los van plaats en tijd bezig zijn met het herstel.”
Kunnen praktijkeigenaren direct contact met je opnemen?
“Ja, ik ben het directe aanspreekpunt voor praktijkeigenaren en therapeuten, ik geef ondersteuning bij het gebruik van onze diensten, maak aanpassingen en neem feedback mee voor verdere verbetering. Sinds kort is op onze website en beheerportaal de chatfunctie online waarmee direct contact met ons kan worden opgenomen. Zo kunnen we snel en specifiek problemen oplossen, feedback verwerken of uitleg geven over onze dienst.”
Staan MZA open voor integratie met EPD’s waarmee nog geen koppeling bestaat?
“MZA werkt nu geïntegreerd met het EPD van Intramed. We staan er zeker voor open om met de verschillende EPD’s te koppelen. Dit zou namelijk betekenen dat nog meer cliënten geholpen kunnen worden met de geboden diensten.”
Kan een praktijk bij de oplossingen van MZA ook hun eigen praktijk logo laten terugkomen?
“Het is mogelijk – en zelfs de bedoeling – om het praktijklogo terug te laten komen op verschillende plekken . Een praktijk kan in de app ook een eigen praktijk-pagina inrichten. Daarnaast kan de MZA ook ‘branded’ worden afgenomen. De app wordt dan volgens eigen huisstijl ingericht en is dan rechtstreeks te downloaden in de App Store van Apple en in de Google Play store.”
Is het nodig om een training te volgen om de oplossing te gebruiken?
“De app is zo gebruiksvriendelijk mogelijk ingericht. Uiteraard is er ook een handleiding beschikbaar, bieden we ondersteuning middels online chatfunctie en eventuele training bij specifieke diensten zoals het gebruik van e-Exercise.”
Welke ontwikkelingen maakt MZA de komende maanden door?
“MZA is blijvend in ontwikkeling, omdat zorgverleners oplossingsgericht denken krijgen wij van onze gebruikers gerichte feedback die wij meenemen in de ontwikkeling. Er gaat deze zomer een functie live die de cliënten de optie geeft om afspraken in de app te verzetten. Na de zomer volgt de mogelijkheid om ook een nieuwe afspraak te kunnen maken via de app.”